lördag 29 mars 2014

Niello - Arlanda. Ett självmord imo.


Jag jobbar på Arlanda, och det finns sjukt mycket att skriva om, eller rent utav klaga på. Men i det här inlägget kommer jag faktiskt försvara min arbetsplats, och håll i hatten - detta blir nog den första och sista gången.
Niklas Grahn är en up and coming "artist", som är mer känd som Niello. Jag har inte lyssnat på något annat av hans så kallade livsverk till skit han har producerat, utan kommer enbart bara gnälla på en specifik låt. Nämligen, Arlanda.

Arlanda är alltså titeln på låt som han har gjort, och mycket här verkar redan sjukt olovande. En svensk hipp hoppare som alltså ska sjunga om Arlanda, eller vad? Men nej han sjunger om helt andra saker, vilket har lett mig att skriva just det här inlägget.
Jag är ingen större atlet när det kommer till musik, jag kan inte komponera eller skriva texter som är bra alls. Men Herr Grahn här har överträffat de allra flesta i sugighet. Första gången jag hörde den här låten trodde jag på allvar att det var ett stort jävla skämt från Warner Music, alltså som något slags tidigt första aprilskämt. Varpå många producenter går ut på gatan och skriker "Haha, vi lät Nicklas här skriva den största jävla musikaliska förolämpningen mot mänskligheten!". Men nej, så var inte fallet, det var inte ett skämt. Men det är fortfarande en musikalisk förolämpning. Det är ett jävla brott mot mänskligheten och det skulle inte förvåna mig om Hitler och fucking Stalin älskade med varandra och fick ett demonbarn som på senare tid skulle börja producera sån här fucking jävla skitmusik för få folk att ta livet av sig.

Jag menar, jag är helt allvarlig nu. Varje gång jag hör den här fucking smörjan tå frågar jag mig själv "nä, ska jag skjuta mig själv idag? SKA JAG DET?!". Man undrar ju seriöst hur Niklas tänkte när han skrev det här. Han måste ju varit ute och gått och sätt en brinnande hund, två döende barn i hjärncancer och tre atombomber smälla av över barnbyar i Afrika för att ens få in texten han har skrivit i sitt fucking kranium. Nord Korea blev så fucking glada över den skiten till mög, att de började spela hans musik på sina koncentrationsläger, och på så sätt avliva en 400 000 fångar samtidigt.
Låt oss smått gå igenom vissa delar av texten till det här ärkefanskapet till låt:

Speedad av blickar som billiga droger
Shit vilken feeling
Vi kan bilda familj eller bila till månen

Jag har ingen större erfarenhet av speed och så, men jag vet att man INTE får ett rus likt fucking knark av lite uppmärksamhet. Om du nu får det borde för fan träffa någon och kanske till och med få hjälp med dina problem. Attentionwhore. Och vadå bilda familj eller bila till månen? Är det antingen eller, eller är det ditt sätt att säga att allting är möjligt? I så fall är det ju jävligt fel och bara sjukt dåliga exempel.

Vi lägger allt åt sidan
Skit i biografin
Faller för varandra som vi slängt oss ut från Brooklyn Bridge
Djuriska vibbar

Bra där Niello, som skiter i biografin, för seriöst ingen vill ju fan veta något om dig ändå. Hade folk vetat vart du till exempel bodde hade de kommit hem till dig mitt i natten och avlossat tre eller fyra skott rätt på ditt huvud bara för att kunna tänka tanken "en mindre bajsproducent i världen". Jag diggar också hur han slänger in fucking Brooklyn Bridge mitt i allt, och anser att självmord är djuriska vibbar? En grej som är värd att nämna här med är att han nämner andra landmärken från New York i låten, och dessutom utspelar sig HELA musikvideon i New York (där han flera gånger dessutom syns rappa med klassiska vita hörlurar i öronen, som att de som producerade videon inte hade råda att ge honom ordentlig playback, behind the scenes måste det sätt sjukt kul ut att se en kille som dansar och mimar till fucking ingenting). Vilket leder till det sista och bästa, nämligen refrängen.

Packa dina väskor - vi ses på Arlanda
Du ser ju hur vi flyger förbi - dom andra
Bara landar

Hela den här låten handlar om att vara spontan och leva livet idag, vilket jag verkligen supportar. Det är ju roligare att leva och spendera än att sitta hemma själv och förmånsbeskatta sin pensionsfond som vissa jag känner gör. Men det här är så IQ-befriat så det fucking finns inte. Den första biten förstår man ju, ta dina väskor till Arlanda så flyger vi någonstans, även om det inte framgår. Men vadå "du ser _JU_ hur...". Ska det vara ett argument att flyga? Och vadå, när man flyger så ser man det mesta 'åka förbi'. Men det kanske inte Niello visste för att han hade downs syndrom eller något annat förståndshandikapp. Och vänta va? Vadå "bara landar". Som att piloten i det här fallet typ "nej, nu får det fan vara nog, dags att slå ner kärran på första bästa flygplats". Tänkte Niello att man skulle hoppas ut ur flygplanet GTA style och fallskärma dit man vill? Urgh.

I helhet är det här en av de sämsta låtarna som någonsin gjorts och man får lust att ta upp en köttyxa och mörda ner första bästa offer, för att sedan måla en en Mona Lisa tavla med offrets blod. Men vad som gör låten ÄNNU sämre än vad den faktiskt är, är det faktum att den heter Arlanda. Genom hela låten sjunger han om att leva livet, och refererar till massa landmärken i New York. Och bara i refrängen nämns Arlanda. Så varför inte döpåa låten till något mer passande som "New York", "YOLO" eller något som låten faktiskt fucking handlar om?

Jo, det är så att Arlanda är ett ganska känt namn, och döper man något till en fucking känd grej så får den mer uppmärksamhet en annars. Swedavia, som driver en hel del flygplatser i Sverige bland annat Arlanda, gick ut på sin facebooksida med den här låten för ett tag sedan. "Åh vi är smickrade". FÖR VAD?! Att han nämner Arlanda i refrängen? Det är nästan lite som bilden jag använder ovan på en Airbus A380. Vadfan har ett landande flygplan med den här texten att göra? - INGET.

Niello ska inte själv ha cred för det här jävla beteendet, många DJs gör också såhär. De skapar ett beat i sitt enkla freeware program och lägger på en bas. Och sen så kommer det svåra. Namnet. Det måste vara så coolt som möjligt och inte ha något med saken att göra alls. DVBBS & Borgeous är några idioter som gjort precis detta. Deras låt tsunami är ganska stor i radio just nu. Men varför heter den så tsunami? FÖR ATT DET LÅTER COOLT och för att många söker på det på Google.

Sen finns det ju folk som gör RIKTIG musik med instrument och har helt absurda låtnamn. Panic at the Disco eller Fall Out Boy är bra exempel på detta. Vissa låtar de har har sjukt långa namn för ingen reason whatsoever. Men det har ett nostalgiskt värde och är unikt för dem. Medans som sagt allt ALLA DJs tar det första coolaste namnet de kommer på. ÄCKLIGT.

Jag lovar, om jag gör en låt någon gång ska jag göra en låt som heter "barnporr" "how to get a girlfriend" eller "click here for money" och så kommer jag bli en av världens största artister. Nu kom jag in på ett sidospår här men... still.

Niello, om du läser det här. Lägg för fan ner.
...men mitt i låten nämner han Jack Daniels, så låten får 10/10.