tisdag 1 april 2014

#deträckernu - med sport alltså

I fall nåt ärkefan till mög skulle ha missat det, så tänkte jag köra lite exposition nu över det som har hänt det senaste dagarna i hela världen: En man blev misshandlad till döds före en fotbollsmatch. Såatte ja, spännande...

Med risk för att bli hatad nu av alla som läser detta måste jag fan i mig säga en jävla grej. SLUTA FUCKING BRY ER. Jag pratar alltså om personer som inte har någon som helst jävla koppling till personen som dog i överhuvudet fucking taget. Det dör folk, VARJE dag - överallt. Men nu, "ånej! En man blir misshandlad till döds!" Jag ser folk i min facebookfeed joina grupper som heter saker som "RIP fotbollspappan" eller något liknande jävla skitmög.

Visst, att en två/tre-barnspappa blir brutalt dödad mitt på stan för sina åsikter, i något som dessutom är så löjligt som fotboll, är verkligen HEMSKT. Och jag tycker synd om barnen och hans när och kära - i någon timme eller tops några dagar. Men inte fan går jag runt och sörjer det, och jag tror inte heller att några av de jävla fansen av något av de jävla lagen bryr sig heller, egentligen. Utan de bara låter förjävligt och förstör matcherna för att de kan.

Sorg = "leva en tid under känsla av sorg, särskilt sedan en närstående person avlidit". Jag finner "närstående" som nyckelordet här. Hur fan kan HELA JÄVLA Aik klacken (förresten, är det seriöst bara jag som finner ordet 'klack' sjukt töntigt?) och resten av "fotbollssverige" känna denna fina person?

Att kommersiella tidningar och media rapporterar sporthändelser förstår jag, det ger en inkomst i reklampengar. Men att fucking jälva statliga nyheter rapporterar sport... alltså när? NÄR ÄR SPORT en jävla nyhet? Det är snarare underhållning för okulturella personer som har hjärnblödning varje fucking dag. Men var är nyheterna om Roxettes nya comeback turné, jag menar en av Sveriges förre detta största kulturella export är väl inget att bry sig om?

Det finns bara en lösning egentligen. Stäng ner allt jävla mög. Låt inte folk se, och låt dem slåss hemma istället. Fotbollsspelarna spelar ju knappast för sina fans, utan snarare för att det är deras 'jobb' eller achievements.

En annan sak som stör mig sjukt mycket är "Vi vann" eller "Vi förlorade". Vadå "VI"? Ni har inte gjort ett JÄVLA piss, utan snarare på detta sätt ta cred för någon annans work. Den enda support för det lag du supportar är pengar. Antingen ger du dem pengar fysiskt, eller så ser du på reklam/annonser överfuckingallt i en match eller ett game. Och det är den enda support du ger till ditt fucking kära precious lag. Hur många fotbollsspelare har sagt "åh, hoppas att en hord av människor blir nöjda med min insats idag". ALDRIG. Det är som att när Max Hamburgare släpper en ny kampanjburgare, skulle jag då går runt och säga "Åh har ni smakat på Maxo Nacho som VI precis har släppt?". Eftersom jag äter mycket på Max så är jag i deras lag. Eller mer obvious; "Fan vilken profit VI gör på Coca Cola!". Men fucking fine, meatheads gillar sport. Fine, men sluta säg VI.

Och om nu FOLK verkligen måste slösa bort sitt enda liv på jorden genom att kolla på något som är så jävla värdelöst som sport eller fotboll, så kan man lösa det på samma jävla sätt man har gjort i England, att sälja personliga biljetter. Sköter du dig inte, blir du bannad och kan aldrig mer gå in på en fucking jävla pissarena. På det sättet minskar våldet kraftigt och man får dessutom tag på bråkstakarna på ett snabbare och effektivare sätt.

Som grädde på moset så har dessutom folk tröttnat på våldet inom fotboll (men om det är basket är det okay.. eller?) och börja använda sig av hashtagen #deträckernu. Där man vill få fotbollsfans över hela landet att hålla fem tysta minuter för killen som dog.
Men vänta va? Vadå fem jävla minuter. När 63 personer BRANN ihjäl i Göteborg 1998 höll hela Sverige (?) en minut, 01 höll vi två minuter för de 2996 personer som omkom i terrorattackerna i New York. 2004/5 hade vi något liknande också för alla de 227 898 personer som brutalt dog i samband med tsunamin runt Thailand och det området. Men nu har alltså en random snubbe blivit mördad och nu ska vi hålla FEM JÄVLA minuter? Igen, det är sjukt tråkigt vad som har hänt, men det mördas en cirka 100 människor varje år bara i Sverige, och inte fan håller vi några minuter för dem, är dem mindre värda eller?