söndag 25 januari 2015

Film: Transformers - Age of Extinction

Sommaren 2007 var helt fantastisk för mig. Jag gick och såg Transformers på bio med min pappa. Jag kan hands down säga att det var år 2007s bästa fucking film. Delvis för att jag inte minns någon annan (kanske Simpsons dock) och kanske för att det är en hel del nostalgi inblandat. I högstadiet älskade jag filmer. Att kolla på något och att tänka sig bort till den fiktiva världen karaktärerna levde i. Detta fick mig själv att börja "producera" filmer. 99% av dessa filmer var animerade i paint med 1s/frame klippt i Windows Movie Maker (Win XP). Men detta byggde då upp min kunskapar jag har idag, då det ledde till att jag lärde mig andra program och redigering, klippning och effekter såsom rotoscoping, som var min favorit. Jag säger inte att jag är eller var bra på det, men jag förstår i alla fall grunderna.



I och med Transformers som jag såg på bio den sommaren späde mina drömmer på ännu mer att skapa film och jag hypade upp gymnasiet ännu mera. Skulle plugga It-Media. Detta visade sig att dö ut och mitt intresse för film överlag dog sakta men säkert. Now, jag såg Transformers 2 och 3 och tänkte att de var helt okej filmer även om de inte slår ettan. Jag tänker att om man gör en succéfilm kanske man inte borde rusha med uppföljarna.

Jag har sett alla Micheal Bays filmer flera gånger och mina personliga favoriter är Transformer, Bad Boys II och Pearl Harbor (även om den i sig var ganska dålig). Now, jag avvaktade med att se Transformers 4, som jag tänker kalla den. Eftersom att jag förstod att jag skulle bli besviken på den. Men häromdagen såg jag den, med låga förväntningar, och helvete vilken jävla dålig film. Jag menar, den var så jävla pissdålig att jag kände att jag var TVUNGEN att skriva om hur jävla dålig den var, och jag menar jag har sett många dåliga filmer.

Micheal Bay, en man jag en gång såg upp till visar ingenting nytt alls. Det finns ingen utveckling i hans filmskapande. Han har skapat sin egna mall när det kommer till hans filmer och HAN FUCKING HÅLLER SIG TILL DEN HELA-JÄVLA-FUCKING-TIDEN. Och det värsta? Är att han applyar saker från den jävla fittmallen till där det inte hör fucking hemma längre.

Mallen består av:
* En grupp platta (Alltid snygga eller CGI) karaktärer som räddar världen, som ALDRIG utvecklas inom filmens story.
* Stereotypiska bi-karaktärer.
* Överdrivet blå bakgrunder och orangea ansikten - HELA TIDEN
* Onödiga explosioner hela tiden.
* Homo, rasistiska och stereoskopiska skämt (vilket jag faktiskt tycker är kul).
* Alla tjejer som innehar nån form av replik i hans filmer är sinneslöst snygga modeller.
* Snurrande vinklar som är inzoomade till 1000, snea liggande vinklar (speciellt när folk stiger ur bilar) samt återanvändande av material från tidigare av hans filmer.
* Onödig slowmotion
* Produktplacering - I VARJE JÄVLA SCEN.
* En poprockig låt, från ett band som är känt för samma releaseår, som soundtrack.

Och det värsta är. Transformers 4. Är precis samma jävla skit, samma jävla film och samma jävla plot som de tre första. Bay kan mjölka franchisen på nytt hela tiden. Bara byt ut en grej i filmerna, en kukig plotdevice som de onda vill ha för att förslava mänskligheten och som de goda måste skydda, eller förstöra för att rädda mänskligheten:

* I ettan var plotdevicen "The AllSpark"
* I tvåan var plotdevicen "The Matrix of Leadership"
* I trean var plotdevicen "The Pillars"
* I fyran var plotdevicen "The Seed"

Skillnad på dem? Nej, inte alls. Det eländiga kriget mellan Autobots och Desepticons kommer aldrig att upphöra på filmduken.

Det som stack ut i Transformers 4 var att den var SJUKT JÄVLA DÅLIGT KLIPPT. I en scen är Optimus Prime en lastbil och PRECIS efter den scenen ser man han slåss mot en bad guy, FÖR I HELVETE MICHEAL!? En annan grej jag störde mig mycket på var plotholesen. Till exempel Chicago, jag menar det har gått fem jävla år sen förra filmen, visst, MEN FAN, HELA.JÄVLA.STAN.FÖRSTÖRDES. Tror inte de hann återupphämta sig så jävla snabbt, som att INGENTING hade hänt? Och för att avsluta filmen genom att pissa på oss som kollar på den, så slutar den med att Optimus FLYGER i väg? Han har fanimej inte flugigt i de tidigare filmerna, eller ens tidigigare i den här filmen. Känns som att de bara vill avsluta filmen jävligt snabbt där, PRECIS SOM ALLA ANDRA JÄVLA TRANSFORMERS FILMER. För helvete Micheal Bay, sluta våldta tonåringen i mig.

Jag kan inte avgöra om hans filmer blir sämre och sämre (i och med att de är samma skit producerat om och om igen) eller om jag personligen har utvecklats. Med hans budget, så kan till och med JAG göra en bättre film, ge mig chansen nån. Please? Inte den sämsta filmen jag sett, men av de sämsta.